Tanulási kompetenciák .
A tanulási készség egy igen fontos kulcskompetencia mindannyiunk számára, de tény, hogy a gyermekeink azok, akiknél leginkább figyelni kell ennek a készségnek a fejlesztésére, mert sajnos az iskolai tantervben nem szerepel a sikeres tanulási stílus kialakítása. Az Okos Bagoly gyerektábor lehetőséget kínál ennek megváltoztatására.
Amikor tanulási kompetenciáról és a tudás előhívásáról beszélünk, nem elég, ha csak a különböző tanulási stratégiákra, stílusokra, eszközrendszerekre, attitűdökre gondolunk.
Igen, fontos ezek ismerete is, de nem elég.
A már megszerzett – birtokolt – tudást tudni kell új helyzetekben, másfajta környezetben előhívni és aktívan alkalmazni. Ez nem csak diákként, de felnőttként is igen fontos és nélkülözhetetlen készség.
A diákok életében alappillér a tanulásszervezés, többek között az önszabályozott tanulás, hiszen ez a kulcsa a tudás megszerzésének. Ha ez a pillér nem stabil, akkor alapjaiban bukik el a tanulás, a tanulmányi eredmény.
„A tanulás egy olyan, tudatosan vezérelt tevékenység, amelyet folyamatosan ellenőrzünk, és az önmonitorozás tapasztalatai alapján módosítjuk a tevékenységet.”
Az a tanuló, aki az önszabályozást megfelelően kivitelezi, az az alábbiakra képes:
– magától kezdeményezi a tanulást
– vigye végig a feladatot
– ismerje és használja azt a tanulási módszert vagy módszereket, amikkel a leghatékonyabb
– legyen jól működő stratégiája
– tudja megfogalmazni saját céljait a tanulmányaival kapcsolatban
– önmagáról, mint tanulóról reális képe legyen
– végül de nem utolsó sorban: legyen képes arra, hogy reagáljon a teljesítményére és a tanulására
A tanulási folyamat megszervezésének több stratégiája van:
– rugalmas
– merev
– passzív
– szétszórt
Értelemszerűen a rugalmas stratégiák a leghatékonyabbak a diák számára a tanulás során.
Mi jellemző a rugalmas stratégiára:
– a tanuló viselkedése célirányos
– céljait dinamikusan tervezik meg
– képesek alkalmazkodni a környezeti változásokhoz
A merev stratégia jellemzői:
Ugyan képes a tanulási folyamat szabályozására összpontosítani, de ez annyi energiát igényel tőle, hogy az adott tanulási helyzetek és a hozzá kapcsolódó lehetőségeket már nem tudja elemezni, nem vagy minimálisan képes a visszacsatolásra és az önreflexióra.
A passzív stratégia jellemzői:
A tanuló elfogadja az adott szituációt, nem akar változtatni rajta még akkor sem, ha az elvárásaiknak nem felel meg.
A szétszórt stratégia jellemzői:
A diák a pillanatnyi helyzet hatása alatt áll. Egyáltalán nincsenek átgondolt tanulási céljai. A szorongás nagyon erősen jelen van az életében, emiatt szinte mindig sikertelen a tanulási tevékenysége
Ha a tanuló nem a rugalmas stratégiát alkalmazza, akkor egyre rosszabbak lesznek a jegyei, és egyre kimerültebbé, frusztráltabbá válik. Még ha makacs kitartással el is ér jó eredményeket, egy idő után fizikailag is és mentálisan is kiég, kimerül.
Ezért nagyon fontos, hogy minden diák – a lehető leghamarabb – megtalálja azt a tanulási stílust, mely számára könnyen menedzselhető és a lehető legjobb eredményekre sarkalja őt.
———-
Okos Bagoly képességfejlesztő, kreatív napközis tábor 8-12 éves diákoknak
Turnusok:
június 24-28. minden nap 7:30-17:00-ig
július 22. – 26. minden nap 7:30-17:00-ig
augusztus 26-30. – Iskolakezdésre hangoló (minden nap 7:30-17:00-ig)
Oberholster Venita képe a Pixabay -en.
NO COMMENTS
*